Czyli co ciekawego kryje moja okolica
Ewa Jabłońska, Paulina Dzierża, Mariusz Górski, Wojciech Sobociński
Materiały pomocnicze do projektu edukacyjnego "Ekologia torfowisk i ochrona przyrody terenów podmokłych",
pod redakcją Ewy Jabłońskiej i Pauliny Dzierży.
SZKOŁA PODSTAWOWA:
1. Konspekt lekcji biologii - klasa V szkoły podstawowej
Temat: Typy i rola mokradeł
Załączniki: Typy i rola mokradeł
2. Konspekt lekcji biologii klasa - V-VI szkoły podstawowej
Temat: Rośliny na bagnach
3. Konspekt lekcji biologii klasa - VI szkoły podstawowej
Temat: Mieszkańcy mokradeł – przystosowania zwierząt do życia na bagnach
4. Konspekt lekcji biologii klasa - V-VI szkoły podstawowej
Temat: Położenie i pochodzenie mokradeł
Załączniki: Położenie i pochodzenie mokradeł
5. Konspekt lekcji biologii klasa - V-VI szkoły podstawowej
Temat: Zagrożenia i ochrona bagien, powtórzenie wiadomości
GIMNAZJUM:
1. Konspekt lekcji biologii klasa - I-III gimnazjum
Temat: Dlaczego warto chronić mokradła?
2. Konspekt lekcji biologii klasa - II gimnazjum
Temat: Mokre tematy - Mokradła
Załączniki: Mokre tematy - Mokradła
3. Konspekt lekcji biologii/geografii - klasa II gimnazjum
Temat: Roślinność torfowisk
Załączniki: Roślinność torfowisk
4. Konspekt lekcji biologii/geografii - klasa III gimnazjum
Temat: Znaczenie mokradeł dla występowania rzadkich gatunków zwierząt.
5. Konspekt lekcji biologii - klasa III gimnazjum
Temat: W jaki sposób możemy chronić mokradła?
SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE:
1. Konspekt lekcji biologii/geografii - klasa I-III szkoły ponadgimnazjalnej
Temat: Po co nam te mokradła?
2. Konspekt lekcji biologii/geografii - klasa I-III szkoły ponadgimnazjalnej
Temat: Roślinność torfowisk.
Załączniki: Roślinność torfowisk
3. Konspekt lekcji biologii/geografii - klasa I-III szkoły ponadgimnazjalnej
Temat: Mokre tematy - Mokradła.
Załączniki: Mokre tematy - Mokradła
4. Konspekt lekcji biologii/geografii - klasa I-III szkoły ponadgimnazjalnej
Temat: Znaczenie mokradeł dla występowania rożnych gatunków zwierząt.
5. Konspekt lekcji biologii/geografii - klasa I-III szkoły ponadgimnazjalnej
Projekt edukacyjny "Ekologia torfowisk i ochrona przyrody terenów podmokłych"
Stowarzyszenie Centrum Ochrony Mokradeł zrealizowało w 2004 roku projekt edukacyjny dla dzieci ze szkół podstawowych w okolicach Bagna Całowanie na Mazowszu. W pierwszym etapie projektu - lekcjach na temat przyrody torfowisk w szkołach, wzięło udział 26 szkół, przeprowadziliśmy 93 lekcje, w których w sumie wzięło udział 2298 uczniów. Każdy uczeń biorący udział w lekcjach otrzymał jeden egzemplarz książeczki "Torfowiska z bliska, czyli co ciekawego kryje moja okolica", którą opracowaliśmy specjalnie dla potrzeb projektu. Najbardziej aktywni i zainteresowani uczniowie z każdej szkoły objętej projektem, zostali zaproszeni do udziału w lekcjach terenowych, prowadzonych w maju na terenie Bagna Całowanie oraz śródleśnych torfowisk przejściowych Mazowieckiego Parku Krajobrazowego. We wszystkich szkołach objętych projektem ogłoszony został Konkurs Wiedzy o Mokradłach. Spośród 83 prac nadesłanych na konkurs, wybraliśmy 66 finalistów, którzy w drugim etapie konkursu mogli wykazać się wiedzą zdobytą podczas trwania projektu. Po podsumowaniu wyników pierwszego i drugiego etapu, wybrano 31 laureatów konkursu, którzy zostali zaproszeni na obóz edukacyjny w Biebrzańskim Parku Narodowym.